Site pictogram Flexondernemen

Ondernemen in 2022? Dit zijn de handigste tools die je nodig hebt!

ondernemen 2022

Wil je graag ondernemen of ben je al even gestart? Dan weet je dat je dagen druk kunnen zijn. Papierwerk hier, papierwerk daar, klantencontact, vragen van collega’s/werknemers… er is een reden dat veel ondernemers het altijd druk-druk-druk hebben. Gelukkig leven we in de ‘digital age’ en zijn er tal van handige tools en programma’s op de markt die jouw leven als ondernemer veel makkelijker maken. En het goede nieuws is dat veel van die tools gewoon gratis zijn of weinig kosten in abonnementsvorm. 

1.   E-mail tools

Is jouw mailbox ook altijd een drama en ben je ‘s ochtends tijden bezig om mails te beantwoorden en op te ruimen? Dan heb je dringend behoefte aan een tool die hier in helpt. De meeste mailboxen hebben zelf allerlei filters waardoor je de spam van de belangrijke mails kunt onderscheiden; daarnaast zijn er ook tools zoals Boomerang op de markt die je laten weten welke e-mails je nog niet beantwoord hebt of welke e-mails je hebt verzonden, die nog geen antwoord terug hebben gehad. Zo weet je meteen wie je nogmaals moet mailen. Handig! 

Verzend je vaak prijsvoorstellen per mail? Dan is het zonde van je tijd om bij te houden hoeveel dagen iemand al niet heeft geantwoord – vroeg of laat vergeet je er eentje. Met Boomerang krijg je na X aantal dagen een seintje. Download ook meteen Sidekick; dan weet je of je mail werd bekeken en zelfs hoe vaak. Werd je prijsvoorstel tien maal bekeken maar kreeg je geen antwoord terug? Dan kun je daar lessen uit halen. 

2.   Een handig urenregistratiesysteem

Als je werknemers hebt en bijvoorbeeld in shiften werkt, kan het maken van een planning snel ontzettend veel tijd vereisen. Met een handige tool om roosters te maken heb je hier veel meer grip op. Zo kun je met Werktijden.nl eenvoudig personeel inplannen en verlofuren bijhouden, maar ook de werknemers kunnen hun uren makkelijk bijhouden met de app. Zo is urenregistratie iets dat ze altijd en overal kunnen doen. Erg handig als werkgever; zo hoef je minder te micromanagen en iedereen eraan te herinneren zijn/haar uren en verlof in te vullen. 

3.   Project management tool

In elke onderneming zijn er wel eens projecten waar je met meerdere mensen aan werkt. En zelfs als ZZP’er is het mogelijk dat je aan projecten werkt met je klanten. Als je dit nog old school doet – alles via de e-mail – is het makkelijk om door het bos de bomen niet meer te zien. Wie is verantwoordelijk? Wat was de deadline ook alweer? Door tientallen e-mails met cc weet niemand het nog. Een handige project management tool biedt hier de oplossing. De bekendste zijn ongetwijfeld Monday en Trello. Tag personen bij taken, voeg deadlines toe en weet te allen tijde hoe het project ervoor staat. 

Veel succes met je onderneming! 

Mobiele versie afsluiten