Zeg de klant gedag
We beginnen met de meest rigoureuze oplossing. Kom je er niet uit met de klant, zeg de klant dan gedag. Geen enkele klant is de stress en de constante teleurstelling waard. Zeker niet wanneer je constant herinneringen of een deurwaarder moet sturen om je geld te krijgen. Heb je problemen met klanten die oplopen tot complete geschillen en ben je meer tijd kwijt aan deze klant, de deurwaarder en het zoeken naar oplossingen voor het probleem? Beëindig dan de overeenkomsten die je met de klant hebt en focus je op andere klanten die veel meer opleveren.
Ga in gesprek met de klant
Heb je een vervelende klant en wil je deze klant écht niet kwijt? Of heb je wel problemen met de klant, maar zijn deze niet zo hoog opgelopen dat je van de klant af wilt? Boek dan een tijd om eens echt met de klant in gesprek te gaan. Stel vragen om erachter te komen waar het verkeerd gaat en wat je hieraan kunt doen. Luister goed naar wat de klant als feedback geeft en bedenk oplossingen om dit in de toekomst aan te pakken. Dit kost meer tijd, maar het zorgt er tevens voor dat potentiële problemen met andere klanten preventief aangepakt kunnen worden door een efficiëntere werkwijze.
Ga een stapje verder en verbluf de klant
Heb je het idee dat je de klant teleurgesteld hebt en weet je eigenlijk heel goed waar het verkeerd gegaan is? Of is de klant bijzonder kritisch en betaalt deze er ook naar? Ga dan een stapje verder. Lever de volgende order eens een paar dagen voor de deadline (zonder in te leveren op de kwaliteit), doe er wat extra’s bij wat de klant écht nodig heeft en laat je van je beste kant zien. Grote kans dat de klant jouw inspanningen waardeert en de relatie ineens heel anders wordt.