De meeste klanten betalen hun facturen netjes op tijd, maar helaas zitten er altijd een paar klanten bij die hun openstaande facturen niet willen voldoen. Gaat het om een relatief kleine factuur, dan heb je vaak geen zin om actie te ondernemen. Gaat het echter om een groot bedrag of heb je zelf veel kosten moeten maken om de betreffende klant van dienst te kunnen zijn, dan laat je het er niet bij zitten. Heb je de betreffende klant al brieven gestuurd, maar ben je erachter gekomen dat het adres van de klant niet klopt? Lees dan in dit artikel hoe je de klant alsnog op kunt sporen.
Vraag informatie op bij de Kamer van Koophandel
Misschien heeft de klant jou een verkeerd adres gegeven, maar heeft hij of zij zich wel onder het juiste adres ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Door de bedrijfsinformatie van de betreffende klant op te vragen bij de KvK, kom je hier vanzelf achter.
Benader de klant met een list
Je kunt het adres van de klant ook proberen te achterhalen door hem of haar met een smoesje te benaderen. Doe je bijvoorbeeld voor als iemand die proefpakketten met gratis producten bij mensen thuis bezorgt en vraag het adres van de klant om zo’n proefpakket bij hem of haar thuis af te leveren. Het is wat omslachtig en je moet er helaas wel voor liegen, maar dan heb je in ieder geval wel het debiteuren adres.
Schakel een professional in
De beste manier om een debiteur op te sporen, is door een professional in te schakelen voor deze zoektocht. Een bedrijfsrecherche is gespecialiseerd in het opsporen van mensen, ook als deze mensen niet gevonden willen worden. Je investeert een klein bedrag in de bedrijfsrecherche, maar hier krijg je wel de contactgegevens van de klant voor terug. Met een beetje geluk betaalt de debiteur nu vanzelf zijn of haar openstaande factuur. En omdat de bedrijfsrecherche alles voor jou doet, hoef je zelf niets te doen om de debiteur op te sporen.