We zijn met zijn allen behoorlijk door het Coronavirus overvallen. Niet zo vreemd natuurlijk, want zoiets is in ons leven nog niet voorgekomen. Van de een op de andere dag werd onze bewegingsvrijheid beperkt, waardoor de meeste ondernemers hun omzet enorm zagen teruglopen. Minder klanten, of misschien wel totale sluiting, de afgelopen maanden waren niet makkelijk. Nu de restricties minder worden en we weer meer kunnen doen, is het ook eens goed om stil te staan bij hoe het met jouw bedrijf staat en misschien kom je wel tot de conclusie dat dat wat mindset positief is. In dit artikel zetten we uiteen wat je kunt doen om je liquiditeit te verhogen en geven we tips voor ondernemers in verschillende sectoren.
Maak een goed overzicht van je huidige financiële situatie
Ondanks dat ondernemers aanspraak kunnen maken op verschillende Corona regelingen, zijn voor veel ondernemers zijn de inkomsten deels of volledig wegvallen, en daardoor de financiële gevolgen groot. Het financiële jaarplan zal er hoogstwaarschijnlijk anders uitzien dan geprognotiseerd was. Maak daarom zo snel mogelijk een realistische inschatting van je huidige financiële positie. Zet voor de komende maanden alle verwachte inkomsten en uitgaven op een rij. Door vooruit te kijken krijg je meer inzicht in mogelijke betalingsproblemen en kun je beter anticiperen op eventuele hobbels op de weg.
Uitstel van betaling bij de Belastingdienst aanvragen
Een van de zaken waar de overheid ondernemers mee probeert te helpen is een uitstel van betaling bij de Belastingdienst. Het is vrij eenvoudig om dit aan te vragen: stuur de Belastingdienst een brief waarin je uiteenzet waarom je door de Corona Crisis in betalingsproblemen bent gekomen. De invorderingsregels zullen dan gestopt worden en ook de boetes voor het niet op tijd betalen zullen opgeschort worden.
Werktijd Korting voor personeel
Je kunt voor je personeel werktijd korting aanvragen als je tenminste 20% minder werk verwacht voor een periode van minimaal 2 en maximaal 24 kalenderweken. Deze steun wordt alleen gebruikt bij bijzondere situaties, zoals de huidige pandemie en hiervoor moet je je melden bij het UWV. Zij zullen de uren vergoeden die je medewerkers mis zijn gelopen tijdens de aangewezen periode. Zzp’ers kunnen hier geen beroep op doen, maar kunnen gebruik maken van de BBZ regeling, de bijstand voor zelfstandigen. Deze is er om de misgelopen omzet op te vangen en kun je aanvragen bij je gemeente.
Ga in gesprek met de verhuurder van je pand
In een crisisperiode kan het lastig zijn om belangrijke vaste lasten zoals huur en personeel te blijven betalen. Lopen je inkomsten drastisch terug en voorzie je dat je deze maand de huur van je bedrijfspand niet kunt betalen? Ga dan zo snel mogelijk in gesprek met de verhuurder van het pand. Misschien kun je afspreken om even minder huur te betalen en dit later in termijnen terug betalen of samen tot een andere afspraak komen om je lasten te verlichten.
Korting bij prepayment voor grote klanten
Een oplossing als je bedrijf afhankelijk is van een aantal grote klanten en je voorziet cashflowproblemen, is om deze klanten een korting te geven als ze vooruit betalen. Uiteraard kost je dit geld, maar het levert je ook snel werkkapitaal op en je hoeft niets voor te schieten. Zo regel je met een korting op prepayment meer financiële ruimte om je rekeningen te kunnen blijven betalen.
Werk bij lange projecten met een periodieke factuur
Vooral in de zakelijke dienstverlening en adviessector worden bedrijven ingehuurd voor langlopende projecten. Dit betekent voor ondernemers in deze sector dat je cashflow sterk fluctueert. Om meer financiële ruimte te creëren kun je mogelijk afspraken maken met je klanten over een maandelijkse of periodieke factuur. Je kunt ook om een aanbetaling voor je project vragen. Stuur dan voorafgaand aan de werkzaamheden een factuur voor een deel van het totaalbedrag. De rest betaalt de klant na afronding van het project.
Blijf altijd in contact met je debiteuren
Heb je nog veel openstaande facturen? Dit is het moment om actief klanten te bellen en niet te wachten tot de vervaldatum van de factuur is verstreken. Als er een probleem is met een factuur dan wil je daar niet pas achter komen als de betaling al verlaat is, je kunt beter voorkomen dat je debiteuren niet betalen of te laat betalen. Bel vóór de vervaldatum om te controleren of de factuur is aangekomen en of deze correct is volgens de klant. Eventuele problemen kunt je dan nog voordat de factuur vervalt oplossen.
Houdt minder voorraad aan
Heb je bij jouw bedrijfsvoering veel voorraad? Dan kan het verstandig zijn om nu wat minder voorraad aan te houden. De verkoop van luxe producten is bijvoorbeeld erg teruggelopen en als je daar een grote voorraad van hebt, zit dat geld vast. Probeer afspraken met je leveranciers te maken over snelle leveringen bij bestellingen van jouw kant, zodat jij die niet in voorraad hoeft te nemen. Is jouw bedrijf actief in de levensmiddelenbranche? Dan geldt het tegenovergestelde en kun je juist meer voorraad inkopen door de toenemende vraag.
Het mag duidelijk zijn dat het voor de meeste ondernemers barre tijden zijn, maar hopelijk laat het bovenstaande je inzien dat er ook mogelijkheden zijn, maar dat je misschien net iets verder moet denken. Zorg vooral dat je optimistisch, probleemoplossend en veerkrachtig blijft, want dat is toch wat de meeste ondernemers drijft.