Ben je ondernemer en zie je kansen in Duitsland? Dan wil je mogelijk met jouw bedrijf uitbreiden naar onze oosterburen. In Duitsland wonen tegen de 70 miljoen mensen en de economie staat wereldwijd bekend als ijzersterk. We geven je wat tip als je wilt uitbreiden in het buitenland!
Acquireren: heb geduld!
Duitsers, en dus ook Duitse bedrijven, zijn loyaal. Ze wisselen zelden van zakenpartner. Als ze eenmaal met jou in zee gaan, heb je waarschijnlijk een klant voor heel lang. Houd er wel rekening mee dat de beslisprocessen in Duitsland wat langer duurt. Gooi de handdoek dus niet te snel in de ring.
Het is bovendien verstandig om een Duitse sales specialist te recruiten voor het leggen van je contacten in Duitsland. Net zoals bijna alle landen, doen Duitsers het liefst en gemakkelijkst contact met een landgenoot.
Bezoek beurzen!
Duitsland is beursland nummer één. Werkelijk voor iedere branche en voor ieder product wordt een beurs georganiseerd. Beurzen zijn daarom bij uitstek de plekken waar zakenpartners te vinden zijn en waar je nieuwe relaties kunt opdoen. Ook de concurrentie is hier aanwezig, zodat je goed kunt zien wat er gebeurt in de branche.
Zorg voor een Duitstalige website
Duits is een behoorlijk “online-begaafd” land. Je online presence moet er dan ook goed op orde zijn, want Duitsers zijn veel gewend. Zoek daarom een goede vertaler en zorg dat je website er super professioneel uit ziet!
Afspraak is afspraak!
Er zijn landen die veel soepeler omgaan met afspraakpunctualiteit dan Nederlanders. Laat één ding duidelijk zijn: Duitsland is niet zo’n land. In de Duitse zakencultuur is afspraak ook echt afspraak. Te laat komen op je afspraak, of het niet tijdig reageren op een voorstel wordt niet gewaardeerd. Andersom werkt het ook zo: Als een Duitse zakenpartner je iets beloofd, kun je er vanuit gaan dat hij zijn belofte na gaat komen.