Goede website teksten voldoen aan een aantal richtlijnen om ervoor te zorgen dat de lezer blijft lezen. Schrijf dus vóór de lezer en niet over jezelf. Hoe kunnen jouw teksten het leven van de lezer beter maken? Wat hebben ze aan de informatie die jij ze verteld? Probeer niet te veel over jezelf of over je eigen diensten te praten, maar denk mee met de lezer. Wat verkoop jij of bied jij aan wat de lezer nodig heeft? En waarom heeft de lezer dat nodig? Laat hierbij saaie informatie of specifieke kenmerken achterwege maar kom met voorbeelden waarom dit zorgt voor een leuker leven.
Hoe zet jij jezelf neer in geschreven woord
Wanneer je webteksten schrijft voor je eigen website kan het verleidelijk zijn om over jezelf te praten. Je gebruikt dus de derde persoon. Dit kan afstandelijk overkomen bij de lezer. Je kunt dus beter schrijven vanuit ik en wij om zo een band met de lezer te creëren. Dit hangt natuurlijk af van het soort bedrijf of dienst waar je over schrijft. Een lezer voelt zich sneller geneigd om over te gaan tot actie wanneer diegene een band voelt, dan wanneer het heel onpersoonlijk voelt. Dit kan verlies van potentiële klanten betekenen. Ook kun je voor jezelf de keuze maken of je de lezers aanspreekt met jij of met u.
Probeer jezelf te onderscheiden van de rest
Ieder bedrijf heeft de allerbeste producten en iedereen heeft passie voor het vak. Dit lees je dan ook terug op vrijwel elke website. Probeer jezelf dus te onderscheiden door uit te leggen waarom jouw producten de allerbeste zijn en hoe die passie tot uiting komt. Zo kun je de lezer boeien en worden ze niet vermoeid met woorden die niet zoveel betekenen omdat iedereen ze gebruikt. Zo leert de lezer ook meer over jou en wordt de interesse gewekt voor het soort product of dienst dat je aanbiedt.
Zo haal je publiek naar je website
Het is natuurlijk de bedoeling dat bezoekers van het bestaan van jouw webshop of website afweten. Hiervoor kun je SEO teksten laten schrijven of zelf met SEO aan de slag gaan. Door te werken met diverse zoekwoorden die hoog in Google scoren kun je meer publiek naar jouw website trekken. Wanneer je teksten ook in orde zijn kun je de aandacht van het publiek vasthouden en terug laten komen. Door call to actions in de tekst te verwerken kunnen de lezers ook overgaan op actie. Zo heb je meer kans dat ze zich inschrijven voor de nieuwsbrief of een product kopen.
Bron: www.decontentbank.nl