Het verhuizen van een bedrijf moet een zorgvuldige afweging zijn met een goede analyse van wat er moet gebeuren. Hoe verder de afstand die je aflegt, hoe hoger de kosten. Je moet rekening houden met zowel de financiële gevolgen op lange- als op korte termijn van verhuizen. Naast de financiële gevolgen zijn er nog een paar andere belangrijke zaken waar je rekening mee moet houden. Welke dat zijn, lees je hieronder!
Logistiek
De logistiek van het verhuizen van een bedrijf is een belangrijke overweging die je moet maken. Als je nog niet eerder met je bedrijf bent verhuisd, is de kans groot dat je enkele zaken vergeet. Kijk als eerste naar de overgangsperiode. Kun je van je oude pand zo in het nieuwe, of sluit het niet direct aan? Een opslagcontainer kopen kan handig zijn als bepaald meubilair of machines opgeslagen moeten worden. Het fijne hiervan is dat je die nadat je hem niet meer nodig hebt vaak makkelijk weer kan verkopen.
Het nieuwe kantoor of bedrijfspand heeft waarschijnlijk een opknapbeurt nodig, en wie weet ook nieuw meubilair. Dat is een enorme kostenpost en je kunt dit opvangen door de huidige te verkopen. Een andere mogelijkheid is om de meubels op te knappen. Het zorgt er voor dat het er zo goed als nieuw uitziet, voor slechts een fractie van de kosten van nieuw meubilair.
Fiscale overweging
Wanneer je besluit naar een andere provincie of land te verhuizen, is het essentieel om de fiscale situatie van de nieuwe locatie te beoordelen. De belastingen op de door jou gekozen locatie kunnen een aanzienlijke impact hebben op de winstgevendheid van je bedrijf, en afhankelijk van waar je vandaan verhuist, kan die impact positief of negatief zijn. Sommige bedrijven kunnen belastingverminderingen ontvangen voor het hebben van een kantoor op verschillende locaties, dus als je van plan bent een deel van je bedrijf te verhuizen, is het belangrijk om te kijken of je hiervoor in aanmerking komt.
Overheadkosten
Ook moet je rekening houden met de overheadkosten; verhuizen naar een nieuwe locatie heeft financiële gevolgen voor de dagelijkse activiteiten. Wat zijn de kosten van de huur- of hypotheek betalingen op de nieuwe locatie? Hoe zit het met betalingen van nutsvoorzieningen, verzendkosten enz? Je moet goed onderzoek doen en een uitgebreid beeld hebben van de geschatte overheadkosten op de nieuwe locatie.
Verborgen kosten
Er zijn ook een paar mogelijke verborgen kosten. De kans is groot dat niet al jouw medewerkers willen verhuizen; ervan uitgaande dat je een bedrijf hebt dat werknemers nodig heeft, kan het zijn dat je aanzienlijke kosten moet maken om nieuwe werknemers opnieuw in dienst te nemen en om te scholen.
De kosten van het opnieuw aannemen en omscholen van personeel zijn verborgen kosten waaraan mogelijk meer verborgen kosten zijn verbonden. Het nieuwe personeel zal een aanpassingsperiode nodig hebben, wat kan leiden tot ondermaatse prestaties en financiële verliezen voor het bedrijf. Het invoeren van een nieuwe locatie is niet per se eenvoudig; het opleiden van nieuw personeel maakt het een nog grotere uitdaging. Het is verre van onmogelijk, maar het is wel belangrijk om er rekening mee te houden.
Groeimogelijkheden
Kan jouw bedrijf groeien op de nieuwe locatie? Je moet jezelf deze essentiële vraag stellen, zelfs als je cijfers kloppen en je projecties er goed uitzien.
Om groeimogelijkheden te bepalen, moet je kijken naar de lange termijn doelen en visies van je bedrijf en bepalen of de nieuwe locatie die groei kan ondersteunen. Als je bijvoorbeeld van plan bent om in de komende twee jaar 40 nieuwe werknemers in dienst te nemen die bekwaam moeten zijn in IT en software ontwikkeling, moet je overwegen of jouw nieuwe locatie een gezonde populatie van tech-enthousiastelingen en professionals heeft.