Tegenwoordig heeft zo’n beetje elk bedrijf een webshop. De kracht daarvan is al lang bewezen en met een online winkel kun je de hele wereld van je producten voorzien. Tevens is het tegenwoordig niet moeilijk meer om een webshop te beginnen doordat er handige pakketten op de markt zijn. Het aantal webwinkels in Nederland neemt al jaren toe, maar er stoppen er maandelijks ook ongeveer 1.000 webshops. Waarom?
Veelgenoemde redenen om te stoppen zijn de kleine marges, de moordende concurrentie en de hoeveelheid werk die erin gaat zitten. Er komt namelijk nogal wat bij kijken. Als je orders gaat verzenden zul je verzenddozen moeten aanschaffen. Heb je gespecialiseerde producten, dan kan het zijn dat je op zoek moet naar speciale verzendmogelijkheden zoals cellofaanzakjes. Waar moet je nog meer allemaal op letten als je een webshop gaat beginnen?
De verschillende soorten webwinkels
Een online warenhuis heeft een heel breed aanbod. Op deze markt vind je veel grote spelers, zoals Bol, Amazon en Coolblue. Als beginnend ondernemer is dit een moeilijke markt om in te concurreren, zo niet onmogelijk.
Webwinkel met eigen voorraad
Met een eigen voorraad ben je zelf verantwoordelijk voor de in- en verkoop van je producten. Ook zorg je zelf voor de verzending van je producten en de retouren.
Wat is dropshipping en wanneer is dat interessant?
Dropshipping is online verkopen zonder voorraad. Als je een bestelling krijgt, plaats je die door naar een leverancier. Deze stuurt de producten vervolgens rechtstreeks naar de klant. Voordelen van dropshipping zijn dat je zelf geen spullen hoeft in te kopen en op te slaan. Verkoop je via dropshipping producten aan consumenten in de EU of werk je met internationale leveranciers? Let dan op de btw-regels en productaansprakelijkheid.
Social commerce is een beetje een vreemde eend in de bijt. Je verkoopt hierbij namelijk wel online, maar hebt geen webwinkel. De verkoop gaat via social media. Bijvoorbeeld Pinterest, Instagram Shopping en Facebook Shops. Het voordeel van social commerce is dat je klanten direct via de Instagram- of Facebook-app hun aankoop kunnen doen.
Kleine ondernemersregeling
Als je de komende jaren een omzet van minder dan 20.000 euro verwacht, kom je in aanmerking voor de Kleineondernemersregeling (KOR). Je hoeft dan geen btw te betalen. Bereken voor jezelf wat gunstig is en overleg eventueel met je boekhouder. Heb je veel zakelijke klanten? Bij gebruik van de KOR kun je geen btw op inkopen en zakelijk kosten verrekenen. Je ‘inkoopprijs’ wordt dus hoger. Om dezelfde marge te houden moet je je verkoopprijs-zonder-btw verhogen. Voor zakelijke klanten wordt je product dan minder interessant. Zijn je klanten meestal particulieren? Dan zou de KOR-regeling gunstig kunnen zijn. Let op, de keuze voor de KOR geldt voor minimaal 3 jaar, of tot je de 20.000 euro omzet overschrijdt.
Hobby of bedrijfsmatig?
Veel webshop eigenaren beginnen hobbymatig of naast hun baan met een webwinkel vanuit huis. Maar voordat je het weet groeit je hobby uit tot een bedrijf. En dan? Je moet je webshop inschrijven bij KVK als je voldoet aan de volgende criteria:
– Je verkoopt spullen en/of diensten via je webshop en bepaalt zelf hoe je dat doet.
– Je webshop levert winst op of je verdient er minimaal je kosten mee terug.
– Je promoot je webshop en verkoopt regelmatig.
Als je zakelijk spullen verkoopt via online platforms als Bol.com, Marktplaats, Amazon, AliExpress, eBay, etc. heb je meestal een KVK-nummer nodig.
Belastingen die betaalt dienen te worden
Binnen 2 weken na inschrijving bij KVK krijg je een brief van de Belastingdienst. Hierin staat of je ondernemer bent voor de btw en hoe en wanneer je btw-aangifte moet doen. Meestal is dat elk kwartaal. Het standaard btw-tarief is 21%. De btw bereken je door aan je klanten en draag je af aan de Belastingdienst. Behalve de btw doe je jaarlijks aangifte over je inkomen: de winst uit je bedrijf. Als je een eenmanszaak, vof of maatschap hebt, dan is de winst van je onderneming belast in box 1. Hierin wordt ook overig inkomen uit werk belast, zoals salaris uit (parttime) loondienst.
De kosten van een webshop
Je kunt een webwinkel beginnen zonder grote investeringen te doen. Toch heb je wel iets van budget nodig, voor bijvoorbeeld:
– producten inkopen
– inpakmaterialen, zoals goede enveloppen, doosjes en bubbeltjesplastic
– verzendkosten, afhankelijk van hoeveel je doorberekent aan de klant
– abonnementskosten van een e-commerce platform
– registratie van je domeinnaam
– marketing, waaronder visitekaartjes, folders, advertenties op social media, – beeldmateriaal en apps om foto’s mee te bewerken