Online sales blijven alsmaar belangrijker worden voor de meeste bedrijven. Dat is door de Corona Crisis alleen maar groter geworden, mede omdat een grote groep, met name 50 plussers, het online kopen heeft ontdekt. Uiteraard omdat dat in de lockdown vaak niet anders ging. De verwachting is dat deze mensen in de toekomst deels online blijven kopen. Een goed werkende webshop is dan ook erg belangrijk. Het gehele proces dat in werking wordt gesteld nadat een klant een online order heeft geplaatst heet fulfilment en is uiteraard erg belangrijk.
Er zijn verschillende factoren die aansluiten bij de behoeften van jouw webshop en die dus jouw fulfilment bepalen. Je zult hiervoor met partners moeten werken, omdat dat nu eenmaal de beste, en goedkoopste, manier is. Zij kunnen bijvoorbeeld groot ‚inkopen’ bij een transportbedrijf, waar jij van kunt profiteren door lage verzendkosten te betalen.
De dienstverlening en de mogelijkheden daarin kunnen per bedrijf variëren
Om je op weg te helpen bij de zoektocht naar de juiste partner voor jouw webshop, behandelen we hier de belangrijkste factoren van het fulfilment proces. Uiteraard kunnen de dienstverlening en de mogelijkheden daarin, per bedrijf variëren. Afhankelijk van jouw behoeften en wensen, moet je dus bepalen welke logistieke dienstverlener hier het best bij aansluit. Wil je bijvoorbeeld dat ook de retourverwerking of klantenservice van jouw webshop uit handen wordt genomen?
Wil je dat jouw producten ook snel in het buitenland geleverd kunnen worden? Of wil je dat jouw klanten kunnen kiezen voor same day delivery? De mogelijkheden zijn eindeloos. Je doet er dus goed aan eerst de behoeften en wensen voor jouw webshop logistiek in kaart te brengen. Zo kun je gemakkelijker vergelijken en bekijken in hoeverre de dienstverlening van het fulfilment bedrijf aansluit.
De juiste logistieke partner
Om de verzendkosten zo laag mogelijk te kunnen houden, is het belangrijk dat het bedrijf dat de logistiek van jouw webshop gaat verzorgen zich ook dichtbij de koper van jouw producten bevindt. Dit komt de verzendsnelheid ten goede en zal dus bijdragen aan jouw klanttevredenheid, want dit is een factor waarop veel klanten een webshop beoordelen.
Zolang het om binnenlandse zendingen gaat en het een Nederlands fulfilment bedrijf betreft, zullen de verschillen minimaal zijn. Bevindt jouw koper zich echter in het buitenland en kies je daarom ook voor een buitenlandse logistieke partner? Dan is het ook zaak te kijken naar de fiscale regelgeving die daarbij komt kijken en of het fulfilment bedrijf jou daarin kan adviseren.
Ga je een contract met een logistiek partner afsluiten, dan kunnen er eisen gesteld worden aan de verzendvolumes. Afhankelijk hiervan kun je wel of geen klant worden, of wordt de prijs en de service hierop aangepast. Zo kan het zijn dat afhankelijk van jouw verzend volumes ook de opslagcapaciteit wordt bepaald. Het is dus zaak deze voorwaarden goed met elkaar te vergelijken binnen de verschillende fulfilment providers en niet enkel naar prijs te kijken. Daarnaast moet je er natuurlijk voor zorgen dat je het afgesproken volume kunt halen, anders kan er een boete op je wachten aan het einde van het jaar.
Los van bijvoorbeeld verzendopties en opslagcapaciteit, moet je ook denken aan andere mogelijkheden, zoals de verpakking die jouw producten krijgen. Dit is het visitekaartje van jouw webshop en draagt bij aan het onderscheidende vermogen en de kwaliteit die je wilt uitstralen. Het is dus belangrijk om ook de verpakkingsmogelijkheden mee te nemen in jouw keuze.