Wat voor bedrijf je ook hebt: de doelstelling is eigenlijk altijd hetzelfde. Je wilt winst maken. Anders had je beter een stichting kunnen oprichten. Je wilt winst maken met die dienst die jij aanbiedt of dat product dat je in de markt hebt gezet. Een goed product bewijst zich eigenlijk altijd vanzelf, zeker als er veel vraag naar is. Maar vanzelf gaat niet zo vanzelf als je denkt. Zonder sales agent in loondienst haal je er bijvoorbeeld absoluut niet uit wat er in zit.
Onderschatte kracht(en)
Want wat voor iets moois jij ook aan jouw potentiële klanten aanbiedt: zolang het potentiële klanten blijven, schiet je er bedrijfsmatig niets mee op. Nee: je wil dat zoveel potentiële klanten ook kopende klanten worden. Kan jij dat zelf, als eigenaar of directeur? Waarschijnlijk niet. Je kan natuurlijk je huidige netwerk aanspreken, maar je moet veel breder kunnen en durven kijken. Een sales in loondienst helpt jou daarbij: je zal zien dat een goede sales medewerker echt geld voor jou kan verdienen. Onderschat de salesmanager of verkoopadviseur nooit!
Doelen stellen én behalen
Een goede sales agent begint elk jaar weer met een nieuw doel stellen, een sales doel uiteraard. Hij kijkt naar de omzet van afgelopen jaar, de wensen voor het nieuwe jaar en uiteraard naar de markt. Want je kan een prachtig doel stellen, maar het moet wel haalbaar zijn. Maar er moet ook uitdaging in zitten. Het hele bedrijf moet voelen dat er flink aan getrokken en tegen geduwd moet worden om dit sales doel te halen. Wordt dat bereikt, dan heeft de sales afdeling daar zeker een groot aandeel in gehad.
Onderzoek en acties
De salesmedewerker is ook degene die onderzoek doet naar de markt en op zoek gaat naar potentiële klanten. Want waar jij denkt dat je richten op doelgroep A het best is, daar weet jouw sales agent jou waarschijnlijk te overtuigen van ook aandacht geven aan doelgroep B. We leven immers in een steeds weer veranderende wereld, wat verkopen niet altijd even makkelijk, maar wel heel uitdagend maakt.
Product + sales = dé combinatie
Het gaat dus om de combinatie. Een goed product of een slimme dienst kan niet zonder de kracht van goede sales technieken. En een sterke sales afdeling kan weinig met een matig product of middelmatige dienst. Stem de twee zo goed mogelijk op elkaar af en laat de sales agent zijn waarde bewijzen.