Als zzp’er heb je verschillende voorzieningen nodig om je werk te kunnen doen. Een telefoonnummer om bereikbaar op te zijn en mee te kunnen bellen is er daar er doorgaans één van. Dan kun je kiezen voor een zakelijk telefoonabonnement. Maar je kunt ook prima volstaan met een particulier telefoonabonnement. We leggen uit waarom.
Niet verplicht
Ondanks de aanwezigheid van allerlei mogelijkheden tot zakelijke abonnementen voor telefonie, internet, energie en andere zaken, ben je niet verplicht om je hier als ondernemer aan te committeren. Voor de Belastingdienst maakt het niets uit of jouw sim only abonnement of internetabonnement een zakelijk abonnement is of een privéabonnement is. Het gaat om welke kosten je zakelijk maakt, ongeacht of het abonnement nu op jouw naam staat of die van je onderneming.
Zakelijke abonnementen duurder
Het meest zichtbare verschil tussen een zakelijk telefoonabonnement en een ‘gewoon’ telefoonabonnement voor particulieren, is de prijs. In de regel betalen zakelijke klanten meer. Daar krijgen ze dan doorgaans meer service voor terug. Bij problemen kunnen zakelijke klanten vaak eerder op hulp rekenen en hoeft men vaak niet achteraan in de rij van bellers aan te sluiten. De vraag is echter of dit het geld waard is. Wanneer is de laatste keer dat jij een probleem had met je telefoonabonnement dat de klantenservice voor je moest oplossen?
Gebruik scheiden is lastig
Zakelijke kosten mag je aftrekken, maar veel zzp’ers gebruiken hetzelfde nummer voor zakelijke doeleinden als voor privédoeleinden. Dat privégebruik mag je weer níet aftrekken, wat betekent dat je er een hele administratie op moet nahouden om te verantwoorden wat privégebruik en wat zakelijk gebruik is. Uiteindelijk is het het makkelijkste om gewoon privé een mobiel abonnement te nemen en het deel wat je zakelijk gebruikt te declareren bij je bedrijf. In de praktijk gaat het echter om kosten die het nauwelijks waard zijn om veel moeite voor te doen. Gebruik je wel een apart nummer voor zaken, dan kun je de kosten in zijn geheel als zakelijk opvoeren, maar ook dan hoef je geen zakelijk telefoonabonnement te nemen.
De meerkosten van een zakelijk abonnement moeten het wel waard zijn. Dat is een overweging om zelf te maken. Het is zonde om meer te betalen voor iets dat je niet nodig hebt. Dus als geen extra service nodig denkt te hebben, dan neem je gewoon een particulier abonnement.