We zitten midden in de zomer en waarschijnlijk ben je totaal niet bezig met kerstmis. Toch is het als ondernemer verstandig om nu al aan de kerstpakketten voor je personeel te denken. Dan ben je namelijk ruim op tijd en loop je geen risico dat je last minute op zoek moet naar pakketten en daardoor genoegen moet nemen met het pakket dat je nog kunt vinden. Natuurlijk wil je met het kerstpakket dat je aan je personeel geeft, laten zien dat je hen waardeert en dan wil je hen iets geven waar ze iets aan hebben en wat bij het gevoel en uitstraling van je bedrijf past. Dus, zet de airco iets hoger en volg onze tips voor het perfecte kerstpakket voor jouw bedrijf.
Personaliseer je kerstpakket
Als eerste moet je dus gaan bedenken wat je je personeel wil geven. Er zijn genoeg standaard kerstpakketten te vinden, en eigenlijk zien die er al decennia lang hetzelfde uit. Je kent ze wel, toastjes, potje mosterd, flesje bier. Echter zijn er tegenwoordig tal van opties om je pakket te personaliseren en dit laat toch een grotere waardering voor je personeel zien dan wanneer je hen het idee geeft, dat je tussendoor even wat pakketten hebt besteld.
Inventariseer de mening van je personeel
Een eerst goede stap voor het bepalen van het juiste pakket kan zijn om te inventariseren wat je personeel het afgelopen jaar van het kerstpakket vindt. Doe dit uiteraard niet zelf, want niet iedereen zal kritiek durven uiten tegen de baas. Je kunt dit echter wel door een ‘commissie’ laten doen. Stel twee of drie mensen uit je bedrijf aan om te inventariseren wat men van het kerstpakket vond en wat men graag in een kerstpakket wil zien. Je kunt eventueel ook een online enquête maken, via bijvoorbeeld Google Forms, waarop je personeel anoniem hun mening kan geven.
Wat is de demografie van je personeel?
Als je, zoals hierboven beschreven, een commissie instelt voor je kerstpakketten, kun je hen ook laten nadenk hoe zo’n pakket er uit moet zien. Het beste kun je dan beginnen met te bepalen hoe jouw gemiddelde personeelslid eruit ziet. Kijk hierbij naar geslacht, leeftijd, salaris, dieet, culturele achtergrond, etc. Hoe groter het bedrijf, hoe uiteenlopender dit waarschijnlijk zal zijn, maar de demografie van je personeel kan wel een goede houvast zijn om de inhoud van het kerstpakket te bepalen.
Kerstpakket zelf samenstellen
Heb je minimaal veertig man in dienst? Dan kun je eventueel het kerstpakket zelf gaan samenstellen. Natuurlijk verdient dit de voorkeur, omdat je dan zelf bepaalt wat er in het pakket zit en dit kan afstemmen op je personeel. Nadeel is dat dit een stuk meer werk is, ga dit dan ook niet zelf doen, maar laat zo’n persoonlijk pakket ook door bovenstaande commissie samenstellen.
Shoppen voor een kerstpakket
Als je eenmaal weet wat je personeel wil en hoe het pakket er ongeveer uit moet zien, dan kun je gaan shoppen, of dat mensen laten doen. Juni en juli is hier echt de tijd voor, ook al staat je hoofd dan niet helemaal naar Kerst. Belangrijke zaken waar je bij deze bestelling rekening mee moet houden zijn:
- wanneer wil je de kerstpakketten in huis hebben?
- wat is het budget voor een pakket?
- wil je iets persoonlijks dat gedrukt moet worden in het pakket stoppen, zoals een kerstkaart of nieuwjaarsgroet.
- hoe moet het pakket verpakt worden? Als bijvoorbeeld het meeste van je personeel op de fiets naar het werk komt, is een grote doos niet handig
Rest van het jaar niet meer aan kerst denken
Als je eenmaal al het bovenstaande hebt gedaan, weet je zeker dat de kerstpakketten geregeld zijn en kun je het loslaten. Je hoeft dan pas ergens in november er weer over na te denken. Hoe ga je de pakketten bijvoorbeeld uitdelen? Tegen die tijd zul je echter meer ruimte in je hoofd hebben voor kerst en alle feestelijkheden daaromheen.