Affiliate marketing is een term die je de laatste jaren steeds meer hoort. Met grote spelers zoals Bol.com die steeds harder proberen om consumenten naar hun webshop te krijgen, wordt de affiliate tool ook steeds vaker ingezet. Het is daardoor een van de tools geworden die vast onderdeel uitmaakt van de online marketing strategie van steeds meer spelers. Mocht je echter nog nooit van de term affiliatie marketing hebben gehoord, dan is het lastig om dit in een paar woorden uit te leggen. Deze marketingtool wordt namelijk op verschillende manieren ingezet en het leek ons dan ook verstandig om hier eens een artikel aan te wijden. We informeerden je al over wie je kan helpen aan een goede marketingstrategie, lees verder als je alles te weten wil komen over affiliate marketing.
Online marketing wordt steeds belangrijker
Laten we echter bij het begin beginnen. Waar tien jaar geleden nog veel bedrijven sceptisch stonden tegenover internet als verkooppunt en plek om marketing op te zetten, zijn beide factoren voor de meeste bedrijven niet meer weg te denken. Zeker in een tijd als nu, waar je alleen op afspraak kunt winkelen, kopen veel mensen hun producten online. Belangrijk dus dat die producten online worden gevonden… en verkocht!
Mix aan tools voor online marketing
Als je als bedrijf tegenwoordig online marketing gaat bedrijven, dan heb je te maken met een hele mix aan tools die je daarvoor kunt inzetten. Meest bekende zijn de SEA, SEO, display advertising en social advertising. SEA staat voor Search Engine Advertising, hiermee wordt het betaald adverteren in de zoekmachine, zoals Google, bedoeld. Door te adverteren op internet kun je je zeer specifiek op een bepaalde doelgroep richten. Met andere woorden: je betaalt ervoor om hoog in een zoekmachine te eindigen als mensen zoeken op bepaalde termen. Je kunt ook adverteren op thema websites met behulp van een banner. Het verschil met SEO is dat je voor SEA betaalt voor het tonen van jouw website in de zoekresultaten. Display advertising en social advertising zijn eigenlijk online advertenties, met de social advertising die alleen kan plaatsvinden op social media en waar het makkelijk bij is om je doelgroep te bepalen.
Advertentie systemen die online marketeers en organisaties verder brengen
In bovengenoemde genoemde marketing opties is het basisprincipe dat er altijd een ontvanger aan de andere kant van het kanaal zit, maar ook een systeem die jou verder helpt bij het optimaliseren met voor gegenereerde adviezen. Tips op basis van de data die vergaard wordt met het systeem. Eigenlijk is dit feedback wat door het systeem gegenereerd wordt. Je ‘praat’ als het ware met de advertentiesystemen. Dit zijn dus advertentiesystemen die online marketeers en organisaties verder brengen. Maar in feite stop je iets in deze systemen zoals advertentieteksten, zoekwoorden, doelgroepen, etc. waarna er iets uitkomt zoals conversies of data die je weer verder kan brengen.
Affiliate marketing is de perfecte balans tussen persoonlijk contact en de data
Affiliate marketing is toch iets anders dan bovengenoemde tools. Er komen ook zeker systemen, zoals affiliate netwerken, aan te pas, maar er is ook een persoonlijk aspect. Affiliate marketing zou de perfecte balans moeten zijn tussen het persoonlijk contact en de data. Het analyseren van die data en het communiceren met publishers en netwerk accountmanagers zorgt ervoor dat het optimalisatie proces niet alleen op basis van data gaat, maar dat je het persoonlijke aspect er ook in kunt betrekken.
Analyseren van data
Data is voor veel online marketingtools alles wat je nodig hebt en op basis daarvan trek je conclusies of doe je aannames en optimaliseer je jouw website of advertentie. Binnen affiliate marketing kun je de data in het netwerk analyseren, maar aan het einde van de dag ben je als adverteerder afhankelijk van de publisher. Zij bepalen mede of je ook echt iets kan met de geanalyseerde data, alle mogelijke aannames worden daarbij uitgesloten.
Affiliate campagnes
De adverteerder werkt met één of meerdere affiliate netwerken voor één of meerdere organisaties samen. In deze netwerken draaien de zogenaamde affiliate campagnes. Voor een dergelijke campagne kun je jouw website als publisher aanmelden. In sommige gevallen keuren adverteerders alle nieuw aangemelde publishers automatisch goed, in de meeste gevallen wordt jouw website eerst gekeurd door de adverteerder.
Verschillende promotiematerialen, bijvoorbeeld banners en tekstlinks
Als die goedkeuring heeft plaatsgevonden, wordt voor het affiliate programma geopenbaard en krijg je toegang tot de campagne met verschillende promotiematerialen, bijvoorbeeld banners en tekstlinks. Als publisher zet je achter iedere link of banner een tracking-url zodat het verkeer dat jij naar de adverteerder leid, gemeten kan worden. Zo kan er ook gemeten worden of er conversies hebben plaatsgevonden. Hierbij wordt dan meestal een cookietijd van 30 dagen gerekend. Dat wil zeggen dat iemand die via jouw affiliate campagne op de site van de adverteerder is gekomen en binnen 30 dagen iets bij die adverteerder koopt, ervoor zorgt dat jij commissie ontvangt over die aankoop.
Meestal commissie over de conversiewaarde
In de meeste gevallen krijg je een commissie over de conversiewaarde van de transactie. In enkele gevallen is er een andere manier van commissie uitkeren afgesproken, bijvoorbeeld CPC. CPC staat voor Cost per click en is een advertentiemodel dat wordt ingezet door advertentienetwerken, waarbij adverteerders betalen als een bezoeker klikt op een advertentie. Met de uitzonderingen daargelaten is dat de manier van werken binnen affiliate marketing. De publisher geeft advertentieruimte op zijn of haar website, in de vorm van banners, links en/of content. De gegevens worden bijgehouden voor de cookietijd periode en als er een verkoop plaatsvindt dan keert de adverteerder automatisch via het netwerk een bedrag per conversie uit.
Affiliate marketing is uiteindelijk dus een manier van online adverteren, waarbij je als adverteerder met een affiliate netwerk samenwerkt die jouw organisatie/website promoot. Hiervoor wordt een publisher beloond in de vorm van een commissie. De adverteerder krijgt hiervoor exposure, verkeer en conversies.