Je bedrijfsnaam is meestal het eerste wat mensen over je bedrijf horen en dus is de keuze daarvoor erg belangrijk. Het moet dan ook een naam zijn die iets zegt over het bedrijf, past bij jou en de doelgroep aanspreekt. Waar je vroeger nog wegkwam met het gebruik van een eigen naam zoals slagerij de Vries of De Jong metselwerken, moet je tegenwoordig ervoor zorgen dat je opvalt tussen de concurrentie. En dus moet er een goede naam verzonnen worden, maar hoe doe je dat?
Natuurlijk is er in principe niks mis met je eigen naam als bedrijfsnaam. Hoewel de meeste ondernemers zelf een bedrijfsnaam verzinnen, schrijven zich nog steeds ondernemers onder hun eigen naam in. Daar zitten voor- en nadelen aan:
– Door je eigen naam te gebruiken, weten je klanten wie er achter het bedrijf zit. Dat kan vertrouwen wekken, want je klanten weten direct met wie ze te maken hebben.
– Je zet je jezelf neer als expert door je eigen naam als bedrijfsnaam te gebruiken.
– Als je een bijzondere achternaam hebt kan die goed uitpakken als bedrijfsnaam.
Zoals gezegd zijn er ook nadelen als je je eigen naam als bedrijfsnaam gaat gebruiken:
– Kijk naar de toekomst. Je begint misschien als eenmanszaak, maar wie weet gaan de zaken goed en neem je later personeel aan of ga je zelfs internationaal opereren. Het is de vraag of je eigen naam dan nog zo passend is.
– Wat als je je bedrijf later wilt verkopen? Je hebt dan letterlijk een naam opgebouwd. Vindt een koper het prettig om onder jouw naam te ondernemen? En wat vind je daar zelf van? De naam van een goedlopend bedrijf veranderen is niet zo vanzelfsprekend.
Vragen die je jezelf moet stellen tijdens een brainstorm sessie
Veel beginnende ondernemers denken dat je creatief moet zijn om een goede bedrijfsnaam te verzinnen, maar dat hoeft niet zo te zijn. Als je hebt besloten zelf een naam voor je bedrijf te verzinnen, begint het brainstormen. Dat kun je samen doen of in je eentje. Het beantwoorden van deze vragen kan je richting geven bij je zoektocht:
– Wie is je doelgroep?
– Wat heb je te bieden?
– Wat maakt jou uniek?
– Wat wil je uitstralen?
– Probeer niet direct te kritisch te zijn. Voordat je het weet schiet je een idee af dat eigenlijk prima is of zich kan ontwikkelen tot een geweldige bedrijfsnaam.
Een goede bedrijfsnaam is niet te herkenbaar, maar ook niet te vergezocht. Een te herkenbare naam ligt zo voor de hand dat hij niet blijft hangen bij je klanten. Denk aan een naam als Hoveniersbedrijf Het Groen. Ook te origineel zijn in je naamkeuze werkt tegen je. Enkele tips om je te helpen in je creatieve proces:
– Uitersten: zet 2 uitersten tegenover elkaar, zoals De Vegetarische Slager.
– Vreemde talen: kijk eens of Google Translate iets leuks oplevert. Door simpele woorden te vertalen kom je soms op leuke resultaten. Denk aan Estrella, een biermerk dat ster betekent.
– Anagram: hussel de letters van je eigen naam of je product door elkaar. Voorbeelden zijn Leapp (tweedehands Apple producten) of Stedin (komt van Dienst).
Soms roept zelfs een goede, originele bedrijfsnaam nog vragen op. Die kun je ondervangen met een tagline: een kort en krachtig zinnetje waarmee je verduidelijkt wat je bedrijf doet. Ook als je bedrijf al een naam heeft, kun je achteraf een tagline toevoegen. In een tagline hoeft – anders dan bij een slogan – geen creativiteit te zitten. Je geeft er feitelijk mee weer wat voor bedrijf jij runt. Zodat je klant weet dat hij bij jou aan het goede adres is.
Online vindbaarheid
Online vindbaarheid is tegenwoordig natuurlijk erg belangrijk. Het eerste wat mensen doen als ze met jou in contact willen komen is je bedrijfsnaam intikken bij een zoekmachine. Dan wil je natuurlijk ook dat jouw website tussen de zoekresultaten staat en het liefst bovenaan. Verkoop je bijvoorbeeld stoelen, dan is de bedrijfsnaam ‘Stoel’ heel duidelijk. Maar probeer met zo’n generieke term maar eens bovenaan in de zoekmachines te komen. Er zijn duizenden websites die over stoelen schrijven, dus met deze naam ben je niet onderscheidend genoeg.
Ondernemers die een bedrijfsnaam bedenken, zijn meestal op zoek naar een naam die blijft hangen. Logisch, want als je doelgroep je naam ergens tegenkomt, wil je dat ze je kunnen terugvinden. Als je een lijstje met goede namen of zelfs de perfecte naam hebt, is het tijd om te checken of er geen andere bedrijven met dezelfde naam bestaan.
Lukt het met alle tips uit dit artikel toch niet om tot een originele bedrijfsnaam te komen? Dan kun je de zoektocht uitbesteden. Je kunt ze zelfs bestellen in webshops, inclusief logo en domeinnaam.