Als ondernemer is het natuurlijk belangrijk om je klanten aan je te binden. Dat is altijd al zo geweest, maar nu in het digitale tijdperk misschien nog wel meer. Gelukkig zijn er tegenwoordig ook allerlei manieren om je klanten aan je te binden. Wat dacht je van een nieuwsbrief maken & versturen via Flexmail? Echter zijn er ook nog andere dingen die je kunt doen om je klanten aan je te binden
In online marketing gaat veel tijd en geld zitten in het zogenaamde prospecting. Dat is het proces dat zich richt op het aantrekken van potentiële nieuwe klanten. Groei is immers een belangrijke doelstelling en loopt daardoor als een rode draad door het bedrijf, en daarmee door de marketing daarvan. Wat we in de praktijk vaak zien is dat het grootste deel van de omzet uit de huidige klantgroep komt. Tegelijkertijd zien we dat het grootste deel van het marketingcommunicatiebudget wordt ingezet op prospecting, oftewel het binnenhalen van nieuwe klanten. En eigenlijk is dit raar, want loyale klanten zijn een voorwaarde voor de toekomst. Verdienen zij niet een aanzienlijk deel van je marketingbudget?
Inzicht in het proces
Geef klanten daarom inzicht in alle stappen binnen jouw processen. Zo maak je jouw dienstverlening transparant en daardoor betrouwbaar. Binnen deze strategie wordt elke stap binnen je orderproces inzichtelijk voor de klant, zodat de klant op elk moment van het proces weet wat hij van je kan verwachten en wanneer. Dit bereik je door de stappen binnen je orderproces te koppelen aan een communicatie-uiting, zoals een e-mail of een sms-bericht.
“Door productgebruik aan te moedigen, stijgt de waardering van jouw dienstverlening.”
Dit doen we door klanten te helpen een product te gebruiken met als resultaat dat ze een beter gevoel hebben over het product. Iemand koopt bijvoorbeeld een spiegelreflexcamera en krijgt na afloop een mailtje met daarin de instellingen die hij of zij nodig heeft om de beste vakantiefoto’s te maken. Met een slimme aftersales-strategie weet je zeker dat de waardering van het product én jouw dienstverlening stijgt.
Het vergroten van het positieve gevoel
Een succesvolle klantenbinding strategie is toegespitst op het vergroten van het positieve gevoel van jouw klanten over jou. Speel daarom, binnen je branding-strategie, met de indruk die je op je doelgroep achterlaat. Het resultaat is dat je doelgroep weet waar je mee bezig bent, waar je goed in bent en waar je verstand van hebt.
Het bevestigen van jouw expertise begint met het delen van kennis. Deel jouw kennis niet alleen op je site, maar ook op social media. Zo laat je zien dat je alle expertise in huis hebt en dat klanten trots kunnen zijn op de organisatie waar ze klant van zijn.
Als je iets moois oplevert, mag je dit delen met jouw klanten. Want als jij zelf ergens trots op mag zijn, dan mogen jouw klanten dat ook zijn op jou.
Dan zijn er de zogenaamde ‚vier-momenten’, zoals een jubileum, een gewonnen prijs of zelfs een verjaardag. Valt er bij een klant iets te vieren? Dan helpt het als jij dit online meeviert. Deel bijvoorbeeld op je timeline het bericht van jouw klant en voorzie het van een welgemeende felicitatie.
Nieuwe producten of diensten zijn moeilijker te vermarkten dan bestaande producten of diensten. Juist bij productintroducties is jouw huidige klantenbestand namelijk van onschatbare waarde. Deze groep heeft al vertrouwen in je bedrijf, en kent daarmee de meeste potentiële early adopters van je introductie. Zieh en dan ook zeker niet over het hoofd bij het introduceren van nieuwe producten of diensten!