Een compleet strategisch marketingplan wordt steeds belangrijker voor bedrijven. De marketingtrends blijven echter veranderen en het is belangrijk om deze in het oog te houden. Daarom hebben we voor dit artikel gekeken naar de trends op het gebied van marketing en wat dit betekent voor jouw marketingstrategie. We deden dit bij belangrijke bureaus, zoals Outperforming.
Optimaliseren van de customer journey voor B2B marketing
Marketing automation, een combinatie van marketingcommunicatie en softwaretechnologie, is het streven tegenwoordig in de online marketing. Maar wat is dit precies?? Het optimaliseren van de customer journey voor B2B marketing, met als doel: meer marketing qualified leads in sales qualified leads omzetten. Met andere woorden: meer conversies. Deze instelling omtrent marketing automation is natuurlijk niet nieuw, al enkele jaren wint het aan populariteit bij marketeers. Echter wordt dit onderdeel nog niet structureel opgenomen in de marketingstrategieën van bedrijven.
Instagram en LinkedIn worden alleen maar belangrijker
Instagram en LinkedIn gaan een steeds belangrijkere plaats innemen in het marketinglandschap, Facebook blijft hierbij wat achterwege omdat steeds meer gebruikers hiermee stoppen en jingeren er sowieso minder gebruik van maken. Beide gebruiksvriendelijke platformen zijn dusdanig aan het vernieuwen dat extra uitbreidingen en opties blijven komen. Hiermee blijven ze interessant voor de doelgroep. Het adverteren op deze netwerken zal daarom een centrale plek blijven innemen binnen de marketingstrategie van jouw bedrijf.
De human touch
In een tijdperk waarin internettechnologieën en automatisatie steeds belangrijker worden, is een zogenoemde ‘human touch’ daardoor ook steeds belangrijker. Men heeft gewoonweg behoefte aan persoonlijk contact. Persoonlijk contact schept vertrouwen en het gevoel gezien en gehoord te worden. Een persoonlijk berichtje of een kaart, waarin gevraagd wordt naar ervaringen, vragen of dergelijke, kan daarin al een groot verschil maken. Kijk daarom dit jaar eens hoe je de klantreis van het eerste contact tot de aftersales menselijker kan maken middels een persoonlijke touch.
Inzetten van specialisten
In 2021 zien we een toename aan inzet van marketing via specialisten en blogs.
Meer en meer wordt een samenwerking met een kennisleider, denk aan vak- of ervaring specialisten, belangrijk. Zij kunnen namelijk ingezet worden om een geloofwaardige uitstraling te creëren. Dergelijke samenwerkingen worden ook steeds vaker gebruikt om kennis te combineren om zodoende tot gezamenlijke activiteiten te komen. Neem bijvoorbeeld het samen organiseren van een webinar of masterclass, maar ook het inzetten van online vakbladen en blogs. Allemaal met als doel: het bereiken van meer mensen door het gebruik maken van het netwerk van de ander.
De toverwoorden van 2021
We sluiten dit artikel af met de toverwoorden van 2021: ‘advertainment Funnels’. Vooral op Instagram nemen de stories een populaire plek in op het platform, maar ook op Facebook en LinkedIn wordt deze functie steeds populairder. Dit kan ook niet anders als je je bedenkt dat tijd voor mensen kostbaar is en het zien van een story snel gaat. Daarnaast ziet jouw doelgroep een story ook eerder dan een gewone post (als die al gezien wordt). Hier liggen dus kansen! Laat een story fungeren als een kort, maar krachtig middel om een gewenst beeld en boodschap naar jouw publiek over te brengen. Zie de functie als een platform op zich. De Instagram story is een platform waarvoor ook een marketingstrategie uitgedacht moet worden om de gewenste resultaten over een bepaalde periode te kunnen bereiken. Probeer in 2021 dus die switch van Tijdlijn-advertenties naar een volwaardige Stories Funnel te maken.