Site pictogram Flexondernemen

Wat zijn de verschillen van zakelijk internet vergeleken met particulier?

internet

Een particulier en zakelijk internetabonnement zijn niet hetzelfde. Beide soorten internetabonnement hebben hun eigen kenmerken en specificaties. Maar op welke vlakken is er sprake van verschil? En wat zijn die verschillen precies tussen particulier mobiel internet en zakelijk mobiel internet? In dit blog leggen we je uit hoe dit zit en waar je rekening mee moet houden bij beide vormen van internet.

Een sterkere router voor betere prestaties

Een van de verschillen tussen vast of zakelijk mobiel internet en particuliere vormen van internet is de capaciteit die je nodig hebt. Bij zakelijk gebruik heb je een zeer krachtige router nodig om alle gebruikers van het netwerk goed en stabiel internet te kunnen bieden. Privé heb je genoeg aan een standaard router. 

De zakelijke router moet beschikken over genoeg doorvoercapaciteit en genoeg power om een stabiele internetconnectie te kunnen garanderen. Verder hebben ‘bedrijfsrouters’ in principe standaard een zogenoemde QoS (Quality of Service), een systeem dat ervoor zorgt de beschikbare internetcapaciteit op een juiste manier verdeeld wordt onder het personeel en iedereen dus stabiel gebruik kan maken van het internetsysteem.

De beveiliging van het internet

Een ander verschil is dat bedrijfsmatig internet hogere eisen stelt aan de beveiliging van de internetconnectie. Bedrijfsinternet moet optimaal bestand zijn tegen hackers en internetcriminelen, omdat er gebruikgemaakt wordt van gevoelige data en informatie. 

Bedrijfsportals en iCloud-systemen moeten een waterdichte beveiliging hebben, om het lekken van bedrijfsinformatie te voorkomen. Natuurlijk is ook bij privaat internetgebruik de beveiliging van belang, maar deze is gemakkelijker en voordeliger dan als het om bedrijfsinternet gaat.

Zakelijk internet heeft minder overboeking en is daarom stabieler

Een fijn kenmerk van zakelijk internet gebruiken, zowel vast als mobiel, is dat de overboeking lager is. Concreet houdt dit in dat je jouw internetcapaciteit als bedrijf niet hoeft te delen met andere bedrijven. 

Bij particuliere abonnementen is dit wel het geval, waardoor als particulier afnemer je internetsnelheid bij veel gebruik lager kan worden. Kies je voor een zakelijk abonnement, check dan goed wat de afspraken hierover zijn (wel/geen fair-use policy) zodat je ook daadwerkelijk de snelheid krijgt die contractueel is vastgelegd.

Het serviceniveau is bij zakelijk internetgebruik hoger

Een ander voordeel van zakelijk internetgebruik is dat de dienstverlening van de internetaanbieder vaak van een hoger niveau is. Indien gewenst heb je als onderneming de beschikking over een klantenservice, die 24 uur per dag en 7 dagen per week beschikbaar is in noodsituaties en voor praktische hulp of advies. En dat is natuurlijk erg prettig. 

Mocht zich een probleem voordoen met internet tijdens de nachtdienst, dan kun je op directe hulp en assistentie rekenen. Verder kun je als bedrijf ook een uitgebreide SLA afnemen op je internetverbinding. Al met al ben je met een zakelijke verbinding dus beter af dan als particulier internetgebruiker.

Mobiele versie afsluiten