Internet is de afgelopen tien jaar voor veel bedrijven de belangrijkste plek geworden om promotie te maken. Dit, omdat de meeste bedrijven hun producten of diensten via die weg, door middel van een webshop, aanbieden. Het is dan erg makkelijk om producten uit die webshop te koppelen aan marketing campagnes die je bijvoorbeeld via een social media kanaal opzet. Echter vergeten veel bedrijven dat er ook nog steeds andere manieren zijn om promotie te maken voor je bedrijf. Manieren die al veel langer bestaan dan marketing campagnes op internet, zoals het gebruik van flyers of het uitdelen van een keycord. Gelukkig zijn wij er om je geheugen op te frissen en je te doen beseffen dat er ook andere goede manieren zijn om promotie voor je bedrijf te maken.
Zorg dat het promotiemateriaal aansluit bij je product of dienst
Het kiezen van het juiste promotiemateriaal is minder vanzelfsprekend dan je in eerste instantie zult denken. De meeste bedrijven maken gebruik van visitekaartjes en bijvoorbeeld een pen, mok of shirt, maar wat als je een stapje verder wil gaan? Een belangrijk punt om rekening mee te houden is de branche waarin je actief bent. Is de onderneming actief in beddengoed? Dan is het belangrijk om promotiemateriaal aan te schaffen dat hierbij aansluit.
Flyers bedrukken als promotie middel
Zo zijn er allerhande promotiematerialen op de markt, waarmee je kunt opvallen bij klanten en klanten aan je kunt binden. Een van de bekendste is de flyer. Deze kun je uitreiken op evenementen waar potentiële klanten komen, of op plekken leggen waar je je bedrijf in de kijker kunt zetten. Ga je flyers maken, dan zijn er wel een aantal zaken waar je rekening mee moet houden. Ga bijvoorbeeld altijd uit van je huisstijl. Op iedere vorm van promotiemiddel moet deze namelijk duidelijk naar voren komen, dus ook op een flyer. Dat kan soms lastig zijn, maar is vaak een kwestie van het juiste kleur- en lettertype gebruik. Twijfel je over de toepassing van je huisstijl op een flyer? Dan is het verstandig om een vormgever te laten meedenken. Alleen bij een herkenbare terugkerende huisstijl zal promotiemateriaal goed werken.
Zit jouw bedrijf in de bouwbranche, dan is een promotiemateriaal in de vorm van bijvoorbeeld een waterpas logischer dan een hippe tas met bedrukking. Kortom, kies voor promotiemateriaal dat overeenkomt met de visie van je bedrijf en zorg dat dit klopt. Dit geldt niet alleen voor het type product dat je kiest, maar ook voor de kwaliteit. Verkoop jij auto’s binnen een hoog segment? Ga dan niet voor goedkope plastic pennen die snel leeg zijn, maar kies voor kwaliteit.
Verkeerde promotie item of slechte kwaliteit
De kosten van bovenstaand voorbeeld zijn dan misschien wel hoger, maar op deze manier doe je aan promotie die nut heeft. Kies je voor het verkeerde promotie item, of de verkeerde kwaliteit, dan kan dit in de praktijk neerkomen op weggegooid geld. Kies altijd voor kwaliteit indien nodig, want promotiemateriaal van middelmatige kwaliteit straalt dus ook af op je merk. Sterker nog, het kan een averechts effect hebben op het beeld van je merk. Bezuinig niet op kwaliteit, maar kies voor een materiaal of partij waarvan je zeker bent deze van passende kwaliteit is. Hoe vreemd het ook moge klinken, mensen leggen vaak een link tussen de kwaliteit van het gebruikte promotiemateriaal en het product dat je levert.