Site pictogram Flexondernemen

Wie is je klant: vijf manieren om klanten te vinden

wie is je klant

Als ondernemer ben je eigenlijk continu op zoek. Je klanten staan daarbij centraal. Nu waardeer je ze natuurlijk ontzettend, alleen is het niet zo prettig dat ze steeds in beweging zijn. Daarnaast heb je te maken met concurrenten, die jouw klantenkring graag willen overnemen. Dit is natuurlijk niks om over te treuren. Voor ondernemers is het juist een uitdaging om klanten steeds weer te verleiden voor hun product of dienst te kiezen. Natuurlijk is het lekker om daar enige hulp bij te krijgen. Dit artikel gaat je op weg helpen.

Schakel een specialist in

Moet je deze reis helemaal alleen afleggen? Nee, gelukkig niet zeg. Net zoals jouw tak van sport een vak is, geldt dat ook voor het vinden van klanten. Een goede specialist stelt een uniek klantbeeld voor je samen. Daarbij wordt gekeken naar de beste data om jouw klantprofiel samen te stellen. Deze persoon zal je adviseren om een customer data platform te gebruiken. Hierin worden al je klantgegevens samengebracht tot één beeld. Dit beeld gebruik je weer om analyses, duidelijke doelen en goede marketingcampagnes te bedenken.

Netwerk op meerdere manieren

Je kent vast en zeker het volgende gezegde wel: ‘er zijn meer wegen die naar Rome leiden’. Vervang ‘Rome’ door ‘klanten’ en je beseft meteen dat je het niet bij een enkel punt kunt laten. Netwerken kan je op verschillende manieren doen. Veel gebeurt tegenwoordig digitaal. LinkedIn is een perfect medium om je klanten te bereiken. Over LinkedIn lees je dadelijk meer. Maar vergeet ook het echte contact niet. Een netwerkborrel is nog steeds een uitstekende manier om klanten te vinden.

Wees uniek op je socials

Klanten waarderen het als je uniek bent. Een leuke manier om jezelf te presenteren is op je socials. Denk hierbij aan het al eerder genoemde LinkedIn, Facebook, Instagram en zelfs TikTok. Door een keer of drie per week een filmpje te plaatsen waarin je je bedrijf en product presenteert, kietel je klanten keer op keer. Ze gaan uitkijken naar jouw filmpjes en worden verleid om bij je te kopen.

LinkedIn marketing

LinkedIn kun je gebruiken om je successen te delen. Het kan echter ook dienst doen als marketinginstrument. LinkedIn leadgeneratie is een mooi voorbeeld van marketing via LinkedIn. Je begint met het versturen van connectieverzoeken. Zodra je toekomstige klanten dit hebben geaccepteerd, verras je ze met geautomatiseerde en in een later stadium unieke content. Zo bouw je een relatie op die uiteindelijk leidt tot meerdere aankopen.

Prijsvraag

Zowat iedereen vindt het leuk om een mooie prijs te winnen. Je kunt daarom overwegen om maandelijks een prijsvraag uit te schrijven. Zo zorg je ervoor dat klanten je gaan volgen, zelfs als ze nog helemaal niet weten dat ze een klant van je gaan worden. Het enige dat jij hoeft te doen, is zorgen voor leuke prijzen en een uitdagende prijsvraag. Een tip is om de vragen niet te eenvoudig te maken. Mensen vinden het namelijk best leuk om te worden uitgedaagd.

Mobiele versie afsluiten