Een auto importeren is nog steeds zeer aantrekkelijk De voordelen van het importeren van een auto, zijn die er nog wel nu er sprake is van één Europa? Is het eigenlijk nog wel de moeite waard om een auto uit Duitsland of België te halen? Lees hier over de voordelen- want die zijn er dus nog steeds- van het importeren van een auto.
Geen BPM in Duitsland en België
De factor BPM speelt een rol bij het feit dat nog steeds veel Nederlanders een auto uit bijvoorbeeld Duitsland importeren. In Duitsland (en ook België) wordt geen BPM geheven. Uiteraard moet er in ons land alsnog BPM over de geïmporteerde vierwieler betaald worden, in de praktijk blijkt echter dat je dan alsnog voordeliger uit bent dan dat je een vergelijkbare auto aanschaft in Nederland.
Veel grotere markt
Behalve dit aspect, is het aanbod (lees: de markt) in Duitsland simpelweg veel groter. In Nederland zijn zes van de tien auto’s die je onderweg tegenkomt leasewagens. Dit zijn in de meeste gevallen diesels. Je ziet dat in Nederland de occasionmarkt overspoeld wordt met die auto’s die een bepaalde periode een lage bijtelling kenden en na de leaseperiode dus op de markt komen. En niet iedereen zit op deze auto’s te wachten waardoor het aanbod van tweedehands auto’s ons land toch wat eenzijdig is. Op de occasionmarkt in Nederland zie je om die reden ook niet veel auto’s met veel pk’s.
Occasions met weinig kilometers
In Duitsland koop je heel veel jonge occasions tegen een scherpe prijs waarmee nog maar weinig kilometers zijn gereden. Dit komt onder meer omdat in Duitsland medewerkers van autodealers of autofabrikanten, en dat zijn er nogal wat, heel vaak een korte periode in een nieuwe auto van de dealer of fabrikanten rijden. Deze auto’s zijn vaak ook nog eens uitgerust zijn met allerlei extra’s. Bovendien rijdt men in Duitsland minder lang in een nieuwe auto, waardoor er erg veel jonge occasions op de markt komen. En ook in Duitsland is het een gegeven dat hoe meer er van iets is, hoe lager de prijs wordt.