Zakelijk voordeel van een oude auto
Een youngtimer? Fiscaal aantrekkelijk? Jawel! En of! Voor de duidelijkheid: een youngtimer is een auto die vijftien jaar of ouder is. En zo’n youngtimer blijkt fiscaal aantrekkelijk voor de zakelijke rijder. Bijzonder eigenlijk, dat nog lang niet elke ZZP’er dit weet. Ofwel: het geheim van zakelijk voordeel van een oude auto en met name het belastingvoordeel van een oude auto.
Auto ouder dan 15 jaar
De reden dat zakelijk rijden in een auto ouder dan 15 jaar fiscaal aantrekkelijk is, zit ‘m in het feit dat er bijtelling betaald moet worden over de werkelijke waarde van de auto en dus niet over de cataloguswaarde. Wél ligt het percentage bijtelling hoger tot maximaal 35 procent. In de praktijk betekent dit dat je een pracht van een vierwieler rijdt voor ongeveer honderd euro bijtelling in de maand. Let wel: bij het rijden van een youngtimer moet je wel rekening houden met het feit dat de risico’s ook hoger zijn in de vorm van bijvoorbeeld onderhoud. De auto is immers wat op leeftijd inmiddels.
Zakelijk voordeel van een oude auto
We noemen een vierwieler een youngtimer als er sprake is van een leeftijd van vijftien jaar of ouder, ook als ze uit het buitenland geïmporteerd zijn. Weliswaar krijgen die auto’s een nieuw kenteken, de RDW neemt de leeftijd over uit het land van herkomst van de eerste tenaamstelling. Praktijkvoorbeeld? Je chauffeert in de duurste Mercedes die beschikbaar is; waarde 120.000 euro. Als we uitgaan van een nieuwe auto, dan kun je uitgaan van een kostenpost van duizend euro per maand. Is diezelfde auto vijftien jaar of ouder en kost de auto nog (maar) acht mille, dan ben je honderd euro per maand kwijt.
Belastingvoordeel van een oude auto
Mocht je de 35 procent die gehanteerd worden aan de hoge kant vinden, zoek dan een youngtimer die als milieuvriendelijk bekend staat. Dan namelijk ligt het berekende percentage bijtelling lager dan 35 procent. Ben je ondernemer en bestuur je een minimaal vijftien jaar oude auto? Dan is het verstandig gebruik te maken van de youngtimerregeling. Dan zet je de auto ‘op de zaak’ en geldt een bijtelling van dus 35 procent over de dagwaarde. Blijf je uitgaan van de cataloguswaarde – en dat gebeurt nogal eens- dan schiet je jezelf in de voet. Ga maar na: kostte de auto volgens de catalogus ooit vijftig mille en maak je geen gebruik van de youngtimerregeling dan kost de auto je gemiddeld genomen nog ‘gewoon’ ruim zes mille per jaar. Bij gebruikmaking van de regeling voor youngtimers betaal je ruim vijfhonderd euro op jaarbasis. Tel uit je winst én vooral het verschil.
De regeling blijft ook van kracht als je behalve zakelijk ook privé kilometers maakt. Wel kan het zijn dat de bijtelling licht verhoogd wordt. Aan de andere kant kun je kosten als benzine, onderhoud en dergelijke dan weer zakelijk aftrekken plus nog eens minderen met 21 procent btw.
Het is dus niet zo verwonderlijk dat ondernemers die zakelijk rijden meer en meer Marktplaats afstruinen op bepaalde bouwjaren van auto’s en veel minder zoeken naar de grote, glimmende en vooral veel te dure nieuwe bak. En bovendien: een auto van vijftien jaar of ouder kon vroeger echt niet, tegenwoordig gaan ze nog prima mee en zien ze er bovendien vaak nog als nieuw uit. Boeken dus, die extra vakantie!