• Homepage
  • >
  • online
  • >
  • Zeg gedag tegen de verlaten winkelmand en verhoog jouw conversie

Zeg gedag tegen de verlaten winkelmand en verhoog jouw conversie

  • Flex
  • Comments Off
conversie verhogen

Stel je eens voor: je klanten laden hun winkelmand vol met artikelen om bij de kassa toch af te zien van hun aankoop. Het is op z’n zachtst gezegd opmerkelijk, maar geen onbekend e-commerce verschijnsel: de verlaten winkelmand.

Online wordt maar liefst 25% van alle winkelmanden achtergelaten. Jaarlijks kost dit de e-commerce industrie miljarden euro’s. Om die reden alleen is de verlaten winkelmand een grote frustratie voor retailers. De verlaten winkelmand creëert problemen, maar biedt ook kansen. Door beter inzicht te krijgen in het online gedrag van klanten tijdens het aankoopproces, kan je als B2B- of B2C-retailer inspelen op verlaten-winkelwagen-hobbels die de conversie in jouw webshop in de weg staan.

Afhaakmomenten

Er zijn genoeg momenten waarop consumenten afhaken en hun online aankoop niet voltooien. Een niet mobiel-vriendelijke webshop is daar een goed voorbeeld van. Op dit moment gebruikt ongeveer twee derde van de consumenten zijn of haar smartphone voor het doen van een online aankoop. In 2024 wordt verwacht dat een nog grotere groep online aankopen via mobiele telefoons zal doen. Daarom is het belangrijk dat jouw webshop en check-out pagina mobiel-vriendelijk zijn. 

Een ander element dat potentiële klanten over de aankoopstreep trekt – en voorkomt dat ze naar de concurrent stappen – is het aanbieden van een zo gevarieerd mogelijk aanbod van betaalmethoden. Toon al in de winkelmand duidelijk de betaalmethoden. Hiermee laat je zien dat er voor iedere bezoeker én klant wat wils is en zo vergroot je ook de kans dat betalingen worden voldaan. Als er extra kosten verbonden zijn aan de betaalmethoden, toon deze dan ook direct. Hierdoor voorkom je dat klanten de winkelmand op het laatste moment toch verlaten. Met het aanbieden van betaalmethoden in webshops komt de kwestie van privacy en veiligheid ter sprake. Consumenten zijn online vaak terughoudend met het verstrekken van persoonlijke informatie en betaalgegevens. Geef jouw klanten daarom altijd de garantie dat hun gegevens worden gerespecteerd.

verhogen conversie

Haal het maximale uit de verlaten winkelmand 

Retailers willen klanten online een fijne shopervaring geven en doen er alles aan om het bezoek aan de webshop zo prettig en laagdrempelig mogelijk te maken. Toch worden ze zo nu en dan geconfronteerd met een verlaten winkelmand waardoor retailers vaak ook conversie mislopen. Hoe haal je toch het maximale uit de verlaten winkelmand? Met onderstaande tips en tricks minimaliseer je het aantal winkelmand verlaters en vergroot je de kans om de conversie in jouw webshop te verhogen.

Optimaliseer het bestel -en afrekenproces
Consumenten hebben online vaak de intentie om een aankoop te doen, maar haken af als ze worden geconfronteerd met verrassingen of problemen tijdens het bestel -en afrekenproces. Optimaliseer daarom de customer journey door beide processen samen te voegen tot een one-click check-out. Maak de winkelmand zichtbaar, evenals de totale kosten en de beschikbare betaalmethoden en  vergemakkelijk het bestelproces door jouw klanten de mogelijkheid te geven direct in te loggen met een social media account.

Wees helder en transparant
Door transparant te zijn over de verzendkosten en de bezorgtijd, vergroot je als online retailer de kans dat bestellingen worden afgerekend. Vermeld daarom vooraf bij de aankoopprijs de BTW details en wat de verzendkosten zijn. Naast de verzendkosten speelt de bezorgtijd een belangrijke factor bij het wel of niet voltooien van een bestelling. Geef in het bestelproces duidelijk aan wanneer het pakket, op basis van de actuele voorraad, kan worden geleverd. Tegelijkertijd dien je stil te staan bij de betalingen die jouw webshop binnenkomen. Creëer een veilige online (betaal)omgeving door gebruik te maken van de dienstverlening van een Payment Service Provider. Hiermee verzeker je dat online betalingen áltijd veilig worden verwerkt. Bied ook een mix van verschillende betaalmethoden aan zodat geen klant ‘buiten-de-betaalvoorkeur-boot’ valt.

De e-mail en social media: krachtige tools
Heb je nog steeds last van winkelmand afhakers? Zet dan in op exit targetting, retargetting of de second chance e-mail. De methode exit targetting trackt bewegingen van consumenten en toont pop-ups die specifieke kortingen aanbieden aan de klant. Met retargetting target je bezoekers die bij andere aanbieders aan het rondkijken zijn. Dit doe je door op platforms zoals Facebook of Google speciale aanbiedingen te tonen. Tot slot kan je ook gebruikmaken van de second chance e-mail waarin reeds afgehaakte klanten worden herinnerd aan hun order. Met een paar simpele klikken kan de klant de bestelling alsnog afronden. 

optimaliseren bestelproces

Conclusie? Zet altijd in op gemak 

Verlaten winkelmanden zijn een kostbaar probleem voor online retailers – ze laten zich niet zonder slag of stoot omzetten in een sale. Hoe kan je overgaan tot een aankoop juist wel aantrekkelijk maken voor de klant? Het antwoord is ‘gemak’. Bevestig jouw klant in zijn keuzes. Doe dit in het begin als de klant de winkelmand aan het vullen is, maar ook tijdens het bestellen én betalen. Maak de shopping experience aangenaam met een mobiel-vriendelijke webshop, zorg voor een bereikbare klantenservice en vergemakkelijk het bestelproces en de check-out. Bied ook een mix van verschillende betaalmethoden aan en faciliteer veilige betalingen via een Payment Service Provider. Heb je alsnog last van winkelmand afhakers? Zet dan in op exit targetting, retargetting of de second chance e-mail om de klant toch toe te juichen tot een aankoop.

Previous «
Next »