Als het runnen van je eigen hotel je droom is dan is het natuurlijk geweldig als zo’n kans zich voordoet. Of je nu een hotel gaat runnen als ‘zetbaas’ of als eigenaar, het is een mooie uitdaging. Natuurlijk wil je het je gasten naar de zin maken en er op die manier voor zorgen dat het hotel een succes wordt. Goede online reviews en tevreden gasten die graag nog eens terugkomen, dat is het doel van iedere ondernemer in de horeca. Als je het goed wilt doen dan is een goede start natuurlijk het halve werk.
Zorg voor een goed betalingssysteem
In een hotel gaan vaak grotere bedragen om. Een hotelovernachting kost al snel minimaal rond de 100 euro. Dat betekent dat het merendeel van je gasten liever niet cash betaalt. Met een veilig betalingssysteem van Booq Solutions bied je optimaal betaalgemak, ook aan gasten uit het buitenland die vaak de voorkeur geven aan betaling met een creditcard. De betaling wordt direct verwerkt en is meteen zichtbaar in het systeem. De gegevens kun je vervolgens eenvoudig exporteren naar je boekhouding. Zo heb je altijd overzicht over het financiële reilen en zeilen van je bedrijf.
Snel en gemakkelijk kamers boeken
Je hebt niet alleen een kassasysteem nodig om je bezoekers te laten afrekenen. Vaak wordt er online gereserveerd en direct betaald. Op die manier wordt ook voorkomen dat een kamer dubbel wordt geboekt zodat je gasten misschien teleur moet stellen. Zodra een kamer is geboekt verdwijnt die automatisch uit het boekingssysteem online en kan een gast deze kamer niet meer reserveren. Wellicht heb je meerdere kamers met dezelfde prijs en faciliteiten, die blijven dan uiteraard beschikbaar om te worden gereserveerd. Het is vanzelfsprekend ook mogelijk om handmatig een kamer te boeken, bijvoorbeeld als een gast telefonisch reserveert of als een gast vraagt of het mogelijk is om een nachtje langer te blijven.
Reserveringen in het restaurant
Wanneer het hotel ook een restaurant heeft wordt het regelen van betalingen wat complexer. Er zijn wellicht hotelgasten die in het restaurant willen dineren, maar het is natuurlijk ook mogelijk om het restaurant open te stellen voor andere gasten. Bij de hotelgasten wordt de rekening van het restaurant meestal op het kamernummer gezet. Zo kan alles in één keer worden afgerekend als de gast vertrekt. Een losse reservering in het restaurant wordt uiteraard meteen betaald als de gast vertrekt. Daarnaast kunnen hotelgasten wellicht ook andere betaalde diensten afnemen zoals een bezoek aan de sauna of een behandeling in een schoonheidssalon die aan het hotel is verbonden. Ook het bijvullen van de minibar of het gebruiken van een maaltijd op de kamer moet snel en gemakkelijk worden verrekend. Door alle betalingen geautomatiseerd te verwerken is de kans op fouten ook een stuk kleiner en ontstaat er minder snel discussie met een klant over de hoogte van de rekening.