Wanneer je netjes je diensten of producten hebt geleverd, is het natuurlijk de bedoeling dat je daar ook voor betaald wordt. Dat dit niet direct gebeurt, is natuurlijk helemaal niet erg. Maar wanneer betalingen langer uitblijven, kan je bedrijf daardoor in de problemen komen. Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen en gelukkig zijn er voldoende dingen die je als ondernemer kan doen om te voorkomen dat betaling van je klanten uitblijft. Daar lees je in dit artikel meer over.
Zorg voor een goede relatie
Ga eens een stapje terug. Als jij een factuur binnenkrijgt van een bedrijf waarvan je de dienstverlening niet geweldig vond, of waarbij je slecht behandeld bent aan de telefoon, heb je er vooral geen haast bij om deze te betalen. Het is dus belangrijk om altijd te zorgen voor een goede relatie met de klant. Wanneer het gaat om dienstverlening, zorg je ervoor dat je altijd goed contact onderhoudt. Verkoop je producten, zorg dan voor een uitstekende klantenservice die adequaat reageert wanneer er klachten zijn.
Maak het makkelijk om facturen te betalen
Welke ondernemer wil nu de hele dag bezig zijn met het verwerken van de administratie? Hoe makkelijker jij het maakt om de factuur te betalen, des te sneller dit ook gebeurt. Wanneer de klant het fijn vindt, kun je altijd een hardcopy factuur sturen, maar dit gebeurt nog maar zelden. Zorg voor een facturatieprogramma dat mails stuurt met de factuur in de bijlage, maar ook een link in de mail waarmee direct betaald kan worden. Gaat het om producten, dan kun je zelfs onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om met Tikkie of andere online betaalverzoeken te werken.
Wordt er stelselmatig niet betaald?
Hoe goed je ook probeert te voorkomen dat betalingen uitblijven, zullen er altijd wel wat klanten tussenzitten die gewoon niet betalen. Wanneer je meerdere herinneringen hebt gestuurd en er naar je eigen idee al vanalles aan gedaan hebt om de klant zover te krijgen, wordt het toch echt tijd om een incassobureau in te schakelen. Zij gaan zo aan de slag dat het de relatie met je klant niet schaadt. Wanneer er na een heel proces nog steeds niet betaald wordt, kan er zelfs naar de rechtbank worden gestapt.
Coulance tijdens de coronacrisis
Het is crisis en steeds meer ondernemers hebben moeite met het betalen van de rekeningen. Maar dat betekent natuurlijk niet dat dat ook jouw bedrijven problemen moet opleveren. Je hoeft dus niet proactief bij iedere klant aan te geven dat ze later mogen betalen; dat zorgt alleen maar voor financiële problemen bij je eigen bedrijf. Maar wanneer er een klant bij je aanklopt en zegt dat het nu lastig is om te betalen, is het belangrijk om coulant te zijn. Zo zal je uiteindelijk je geld zeker krijgen. Anders riskeer je wellicht je goede relatie met de klant.