Voor het MKB is zichtbaarheid in lokale zoekresultaten de sleutel tot het bereiken van meer klanten. Een robuuste strategie voor link building kan de website en het bedrijf weer op de radar van Google krijgen… maar hoe doe je dat?
Als het erom gaat jouw bedrijf online te laten slagen, is SEO (zoekmachine optimalisatie) alles, maar linkbuilding kan vaak mislukken als het gaat om website-optimalisatie. Het toevoegen van hyperlinks naar jouw website is een van de vele manieren om de Google-ranglijst te verbeteren en ervoor te zorgen dat potentiële klanten het aanbod zien.
Het gaat echter niet alleen om de hoeveelheid links op de website, maar ook om de kwaliteit, dat wil zeggen de bron waarnaar je linkt, de positie van de link op de pagina en meer. Als je de redenering achter de link ranking van Google begrijpt, kun je jouw website optimaliseren voor meer verkeer en bekendheid.
Gelukkig heeft Google zojuist een bijgewerkte gids uitgebracht met de beste werkwijzen voor linkbuilding en wij hebben deze nieuwe richtlijnen doorgenomen over het optimaliseren van content voor linkbuilding, zodat jouw online bedrijf kan floreren.
De nieuwste versie van Google
De Google Search ‘best practices’ gids bestaat al enkele jaren, met tips en trucs voor het verbeteren van jouw SEO voor Google Search. Het geeft eenvoudig advies over optimalisatie voor tal van categorieën, van SEO-fundamentals tot monitoring en foutopsporing.
In februari 2023 heeft Google het online document geüpdatet met betrekking tot linkbuilding. Waar voorheen de informatie over links alleen ging over het bouwen van doorzoekbare links, bevat het nu een aantal essentiële tips voor het maken van links die ervoor zorgen dat de website goed presteert in de zoekresultaten van Google.
Doorzoekbare links
Het maken van doorzoekbare links was een essentieel onderdeel van de eerdere versie van dit document met praktische tips voor Google Zoeken. Het blijft een cruciale tip om ervoor te zorgen dat links op een website van topkwaliteit zijn. Om het algoritme van Google te laten crawlen (automatisch door jouw site kammen), moeten de links in leesbare code zijn geschreven.
Google geeft specifieke voorbeelden van welke typen code wel en niet kunnen worden gecraweld. Bekijk de voorbeelden en code-aanbevelingen en zorg ervoor dat de codering van de website deze suggesties volgt, zodat Google de links kan begrijpen en de pagina kan rangschikken.
Ankertekst correct plaatsen
Wat is ankertekst? Anchor tekst is de zichtbare tekst van een link of waar je als gebruiker op zou klikken. Google geeft verschillende tips over ankertekst (het allerbelangrijkste, zorg ervoor dat je het gebruikt!). Het is ook goed om op te merken dat in het geval van afbeeldingen die als links worden gebruikt, Google voorstelt beschrijvende alt-tekst toe te voegen, omdat deze wordt toegeschreven als ankertekst.
Betere ankertekst schrijven
Naast weten waar en hoe je je ankertekst moet plaatsen, is het schrijven van duidelijke en beschrijvende ankertekst essentieel. Sterk schrijven helpt Google de relevantie van de links te categoriseren en helpt gebruikers natuurlijk ook beter te begrijpen waarop ze gaan klikken.
Als je bijvoorbeeld een hyperlink naar een andere pagina op jouw site maakt en de ankertekst ‘Meer informatie’ gebruikt, zullen Google (en gebruikers!) Dit niet bevredigend vinden. Waar leidt deze koppeling naartoe? Als je alleen de ankertekst uit de context zou lezen, zou het niet veel zin hebben.
Schrijf in plaats daarvan ankertekst die nog steeds logisch is buiten de context van de rest van de zin – zonder te lang te zijn. Het bijwerken van de ankertekst naar ‘de missieverklaring van ons bedrijf’ zou het doel beter dienen en voldoen aan de vereisten van Google.
Google herinnert gebruikers er ook aan om het niet te overdrijven. Het toevoegen van te veel zoekwoorden kan als spam worden beschouwd, en het toevoegen van te veel verschillende links direct naast elkaar kan lezers verwarren. In het kort: zorg voor ruimte tussen de links, maak de ankertekst duidelijk en beschrijvend en gebruik geen trefwoorden.
De juiste manieren om interne en externe links te gebruiken
Het laatste deel van de best practices voor SEO-links heeft betrekking op interne en externe links. Wat is het verschil? Interne links verwijzen naar links die naar een pagina binnen hetzelfde webdomein leiden (verwijst de gebruiker naar een ander deel van de website). Externe links brengen de gebruiker naar een geheel nieuw domein.
Google raadt aan om bijzondere aandacht te besteden aan interne links, aangezien dit een gebied is dat vaak over het hoofd wordt gezien. De zoekgigant raadt ook aan om op elke pagina van de website ten minste één interne link op te nemen, in de eerste plaats om duidelijkheid te verschaffen over een bepaalde sectie. Weet u niet zeker hoe je meer interne links kunt opnemen? Stel je de reis van een gebruiker op de site voor en hoe andere pagina’s op de website nuttig kunnen zijn voor een specifieke sectie.
Wees niet bang als het gaat om externe links! Zorg ervoor dat je linkt naar betrouwbare bronnen. Gevestigde nieuwsbronnen kunnen een geweldige manier zijn om context en statistieken aan de website te geven en aan Google te bewijzen dat de website ook te vertrouwen is.
Ten slotte biedt Google code specifiek advies voor gesponsorde en door gebruikers gegenereerde inhoud en een manier om ervoor te zorgen dat Google bepaalde externe links niet crawlt. Lees ook deze tips goed door, want ze hebben betrekking op specifieke situaties die je kunt tegenkomen.